Com podem substituir el sucre?

Molts aliments processats contenen sucres afegits, de manera que sense ser-ne massa conscients podem arribar a menjar-ne en excés. Es parla de que en els últims 50 anys s’ha triplicat el consum de sucre al món.

A part de les calories que això comporta i del problema de la càries, l’excés de sucre afavoreix l’aparició de malalties com la diabetes, problemes cardiovasculars, sobrepes i obesitat.

Per evitar-ho cal que la nostra alimentació sigui el més natural possible. Si prenem aliments processats val la pena llegir bé les etiquetes i escollir aquells que menys sucre continguin. També podem substituir el sucre de taula o sacarosa, ja sigui de canya o de remolatxa, blanc o morè (poca diferència hi ha en la seva composició), per altres aliments dolços per naturalesa, aquí en tenim uns quants:

Fruita madura com plàtans, peres, albercocs, préssecs, ens poden ser útils per preparar un batut o un pastís.

Fruites seques com dàtils, orellanes i prunes, ideal per substituir la presa de xocolata a qualsevol moment del dia, també amb una mica de pa.

Mel, de qualitat, és més bona si és d’eucaliptus, romaní, o altres plantes medicinals. Va molt bé per endolcir els iogurts, el mató o les infusions.

Xarop concentrat de poma, no tan dolç com la mel i amb un punt lleugerament àcid, amb el iogurt o inclús per acompanyar una llesca de pa.

Xarop concentrat d’atzavara (agave), semblant al de poma, es fa servir per preparar melmelades en lloc de sucre.

Melassa d’arròs, té una textura més espessa i no és tan dolç. La faig servir per endolcir les cremes de cereals o els pastissos.

Melmelades de fruita naturals sense sucre, normalment es preparen amb xarop d’atzavara.