Problemes gastrointestinals en esportistes

Els problemes gastrointestinals són bastant freqüents en esportistes de resistència i ultraresistència com corredors, maratonians, triatletes, corredors de muntanya i, en general, tots aquells que practiquin exercici intens de llarga durada.

Són molèsties que no només afecten el rendiment durant la carrera o competició sinó que també tenen un impacte negatiu en la recuperació post exercici. Les més freqüents són nàusees, vòmits, dolor abdominal, diarrea, urgència de defecació i sang en femta.

Quines són les causes per les que apareixen els problemes gastrointestinals?

Per un costat són causes relacionades amb la redistribució del flux sanguini que té lloc durant l’exercici i els factors mecànics, i per altre costat són causes relacionades amb la hidratació i l’alimentació.

  • Causes relacionades amb la redistribució del flux sanguini

Durant l’exercici físic la sang es redistribueix de manera que irriga aquells òrgans i teixits més implicats en el moviment i la regulació de la temperatura corporal (múscul esquelètic, cor, pulmons, cervell i pell). Això provoca una situació d’isquèmia en el tracte digestiu que fa malbé la mucosa intestinal i altera la funció de barrera intestinal.

A més, durant l’exercici d’alta intensitat es produeix una vasoconstricció a nivell de sistema digestiu mediada per l’alliberació de noradrenalina que pot reduir el flux sanguini intestinal fins a un 80%.

L’augment de temperatura corporal que es produeix amb l’exercici, i que pot anar de 37 a 41ºC, resulta també perjudicial per a la barrera intestinal al aumentar la permeabilitat.

  • Factors mecànics

Principalment l’impacte i la postura en que es realitze l’exercici ocasiona danys a nivell de les cèl·lules epitelials intestinals. Els símptomes són molt més freqüents en corredors que en ciclistes i això es deu al impacte repetitiu provocat per la tècnica de carrera.

  • Causes nutricionals

La ingesta d’aliments rics en fibra, greixos, proteïna i fructosa abans i durant la carrera s’ha associat a més risc de patir problemes gastrointestinals. L’estat d’hidratació també és important ja que la deshidratació agreuja molt la isquèmia intestinal.

Què passa a la barrera intestinal?

La superfície de la mucosa del tracte gastrointestinal està revestida de cèl·lules que formen una barrera selectiva amb unions intercel·lulars, entre el medi intern i extern, impedint el pas de substàncies potencialment nocives cap a l’interior. Quan aquesta barrera es veu alterada, es produeix una inflamació a nivell de la mucosa intestinal amb obertura de les unions, augment de la permeabilitat intestinal, desequilibri de la microbiota i necrosis de les cèl·lules epitelials.

Més val prevenir que curar, mesures dietètiques-nutricionals abans i després de la carrera

  1. Evita aliments rics en fibra tals com vegetals, fruites amb pell, llegums o aliments integrals el dia previ o el mateix dia de la competició.
  2. No prenguis aspirina ni antiinflamatoris no esteroidees com l’ibuprofè ja que augmenten la permeabilitat intestinal incrementant les molesties.
  3. Evita aliments amb alt contingut en fructosa com els sucs de fruita durant la carrera. La combinació de glucosa i fructosa o maltodextrina i fructosa es tolera molt millor.
  4. Comença l’entrenament o la competició ben hidratat i veu un mínim de 500-600 ml per hora. Evita les begudes molt fredes i molt calentes, la temperatura ideal és de uns 10-15°C.
  5. Entrena el teu sistema digestiu a consumir líquids i aliments durant els entrenaments i no prenguis res nou el dia de la competició.

L’ús de complements alimentosos a base de prebiòtics, probiòtics, glutamina i tributirina poden ser beneficiosos per millorar la funció de barrera intestinal.

Fonts:

Urdampilleta A, Gimenez J, Roche E. Planificación nutricional y deportiva personalizada. Disponible a www.elikaesporteditorial.com

Ximena V, Giméne-Sánchez J. Estrategias de suplementación y función gastrointestinal en deportes de resistencia. Rev Esp Nutr Hum Diet. 2015;19(3):167-174.

Prado de Oliveira E, Burini RC, Jeukendrup A. Gastrointestinal complaints during Exercise: Prevalence, Etiology and Nutritional Recommendations