5 consells dietètics per a tractar el restrenyiment

El restrenyiment és un símptoma que consisteix en la reducció de la freqüència i del pes de les deposicions que acostumen a tenir una consistència dura la qual dificulta la seva evacuació.

Tenint en compte que la freqüència normal de les deposicions en una població sana oscil·la entre tres per setmana i tres diaries, es considera restrenyiment quan hi ha menys de tres deposicions a la setmana.

Ademés sol acompanyar-se de sensació d’evacuació incomplerta i esforç excessiu per defecar.

El restrenyiment és més freqüent en dones que en homes i s’accentúa amb l’edat, sobretot a partir del 65 anys. Pot ser ocasional degut a situacions d’estrès, viatges, embaràs, menopausa o bé convertir-se en crònic quan es manté en el temps o està relacionat amb malalties o tractaments farmacològics.

Les principals causes del restrenyiment són:

– baix consum d’aliments rics en fibra

– poca ingesta de líquids

– falta d’exercici físic regular

En qualsevol dels casos el tractament dietètic juga un paper molt important no només en la seva prevenció sino també en la millora del símptoma.

 

5 consells dietètics per a tractar el restrenyiment:

  1. Menjar més aliments rics en fibra: cereals integrals, verdures, fruites i hortalisses, llegums i fruits secs. Es recomana una ingesta de fibra d’entre 25 i 30 g al dia pels adults i pels nens segons l’edat, seguint la fórmula edat + 5. És a dir per un nen de 7 anys la seva ingesta recomanada de fibra serà de 7+5=12 g al dia.
  1. Menjar fruita i verdura 5 cops al dia, crua o cuita. Escollir fruites com taronges, kiwis, peres i prunes, també les fruites dessecades com panses i orellanes, i evitar codony i plàtan. En quant als sucs naturals és molt millor menjar la peça sencera o triturar-la enlloc de liquarla, així es pren també tota la fibra.
  1. Escollir preferentment els cereals integrals (en forma de pa, arròs, pasta, cereals per esmorzar), ens aportaran més fibra i també més vitamines i minerals.
  1. Augmentar el consum d’aliments rics en oligosacàrids, un tipus de fibra prebiòtica que es troba a les cebes, espàrrecs, porros i cols i que afavoreix el creixement de les bifidobacteries intestinals.
  1. Beure més líquid, preferentment en forma d’aigua però també amb sopes, gelatines i infusions. El te conté tanins que són astringents i poden afavorir el restrenyiment, raó per la qual caldrà evitar-lo.

 

És molt important que al augmentar l’aport de fibra a la dieta es faci lentament i de forma progressiva per evitar flatulències i malestar intestinal.

A més a més cal tenir en compte que l’ús de probiòtics ha demostrat tant en població sana com amb restrenyiment crònic augmentar la freqüència de les deposicions, disminuir el temps de trànsit intestinal i la consistència de les femtes.

En cas que el restrenyiment aparegui sense causa evident, es detecti presència de sang en femta, pèrdua de pes inexplicable, dolor abdominal i ús continuat de laxants és aconsellable anar al metge.