5 consells per beure saludablement

Durant les festes nadalenques i els tradicionals àpats d’aquests dies és molt probable que augmentem el consum de begudes alcohòliques per acompanyar el clàssic pollastre amb prunes, els turrons o brindar amb amics i família. No es tracta de suprimir les tradicions però sí de saber adaptar-les, més encara en una època en què l’obesitat o el consum excessiu d’alcohol s’estan imposant com a problemes de salut emergents.

Cal saber escollir el moment, la freqüència i la quantitat per al seu consum, i tenir present que les begudes alcohòliques no són per fer passar la set sinó per gaudir del plaer de beure.

D’entrada, ningú no està obligat a beure vi o altres begudes amb alcohol. Malgrat les tradicions i les propietats antioxidants sobretot del vi negre, l’alcohol és una substància que s’absorbeix molt ràpidament i de seguida arriba a totes les cèl.lules de l’organisme. És per això que els efectes nocius del seu consum poden afectar a tots els òrgans del cos.

D’altra banda, l’alcohol contribueix amb 7 kcal/g a l’aport energètic de la dieta sense aportar cap nutrient, és a dir que augmenta les calories però no alimenta. I la veritat és que en els àpats acompanyats de sobretaula la contribució calòrica de les begudes alcohòliques pot arribar a ser bastant alta.

Cal tenir present també que l’alcohol augmenta l’acidesa d’estómac i juntament amb els àpats abundants afavoreix que aparegui la desagradable sensació de cremor i el sabor agre a la gola.

Així doncs, encara que el vi i el cava siguin tradicionals en la nostra dieta mediterrània cal consumir-los amb moderació, acompanyats de menjar i sense abusar. I de cara a celebracions i festes, recordeu aquests 5 consells per beure saludablement:

  • La millor beguda és l’aigua i ha d’estar sempre present a la nostra dieta. Els sucs naturals poden acompanyar un aperitiu i les infusions digestives una sobretaula.
  • El consum d’alcohol està totalment desaconsellat en l’etapa de creixement així com a les dones embarassades.
  • És millor beure havent menjat abans, els greixos fan més lenta la velocitat d’absorció de l’alcohol.
  • L’alcohol d’una beguda amb gas s’absorbeix més ràpid que el d’una beguda de la mateixa graduació sense gas.
  • Les dones tenim menys quantitat d’enzims per metabolitzar l’alcohol, és per això que les quantiats màximes de consum recomanat són diferents entre sexes i menors per a les dones.

I no oblidem que l’alcohol és depressor del sistema nerviós i retarda la velocitat dels reflexes, per això… si beus no condueixis!!!

Font: adaptat de www.farmaceuticonline.com