Prebiòtics, probiòtics i simbiòtics

Prebiòtics

Els prebiòtics són un tipus de fibra dietètica que després del seu trànsit per l’intestí prim arriba al colon pràcticament sense digerir. Allà serveixen d’aliment per a determinades bacteries que viuen en el nostre tracte intestinal, afavorint de forma selectiva el creixement i l’activitat de les espècies bacterianes “bones”. Els prebiòtics més coneguts són la inulina i els oligosacàrids, que es troben en llegums, alls, cebes, carxofes, cols, espàrrecs, pastanagues, patata, remolatxa, plàtans i prunes assecades.

Probiòtics

Els probiòtics són microorganismes vius no patògens que administrats en la quantitat adequada exerceixen una influència positiva sobre la salut de l’hoste (OMS). Es tracta doncs de bacteries vives que ajuden a restaurar i estabilitzar l’equilibri de la microbiota intestinal i estimulen els mecanismes de defensa del nostre sistema immunològic. Actualment s’està investigant molt sobre els beneficis de les bacteries probiòtiques i es coneixen els següents:

  • inhibeixen la proliferació de microorganismes patògens i de càndides
  • estimulen el sistema immunològic afavorint la producció d’anticossos
  • participen en la síntesis de vitamines del grup B i K
  • milloren el metabolisme de la lactosa
  • neutralitzen productes tòxics com l’amoníac
  • milloren la diarrea associada a antibiòtics i el restrenyiment
  • milloren la síndrome del colon irritable i la gastritis per Helicobacter Pylori

S’administren en càpsules o en pols, i també es troben en aliments com el iogurt o el kefir. Cal assegurar-se que aquestes preparacions contenen els ferments en quantitat elevada i que les formulacions són apropiades per a que puguin sobreviure en el seu camí cap al colon. Els probiòtics més utilitzats durant molts anys han estat els lactobacilus y les bifidobacteries.

Simbiòtics

Els simbiòtics són productes enriquits amb prebiòtics i probiòtics. S’ha descrit un efecte sinèrgic entre ambdós, és a dir, els prebiòtics estimulen el creixement de cepes bacterianes específiques i per tant contribueixen a la instal.lació d’una determinada microbiota bacteriana amb efectes beneficiosos per a la salut.

La composició de la nostra microbiota intestinal pot ser modificada per la ingesta de prebiòtics, probiòtics o simbiòtics.

Imatge: https://authoritynutrition.com/foods/yogurt/