Què són prebiòtics, probiòtics i simbiòtics?

Tots hem sentit a parlar de prebiòtics, probiòtics i no tant de simbiòtics, però sabem realment què són?

Prebiòtics

Els prebiòtics són un tipus de fibra dietètica que després del seu trànsit per l’intestí prim arriba al colon pràcticament sense digerir. Allà serveixen d’aliment per a determinats bacteris que viuen en el nostre intestí, afavorint de forma selectiva el creixement i l’activitat de les espècies bacterianes “bones”. Els prebiòtics més coneguts són la inulina, els oligosacàrids, i els fructooligosacàrids. Es troben en llegums, alls, cebes, carxofes, cols, espàrrecs, pastanagues, patata, remolatxa, plàtans i prunes assecades. S’ha vist que el seu consum és beneficiós per millorar el restrenyiment i malalties inflamatòries intestinals, però a vegades es restringeixen quan es segueix una dieta pobre en FODMAPs.

Probiòtics

Els probiòtics són microorganismes vius no patògens que administrats en la quantitat adequada exerceixen una influència positiva sobre la salut de l’hoste (OMS). Es tracta doncs de bacteris vius que ajuden a restaurar i estabilitzar l’equilibri de la microbiota intestinal i estimulen els mecanismes de defensa del nostre sistema immunològic. Actualment s’està investigant molt sobre els beneficis dels bacteris probiòtics i es coneixen els següents:

  • inhibeixen la proliferació de microorganismes patògens i de càndides
  • estimulen el sistema immunològic afavorint la producció d’anticossos
  • participen en la síntesis de vitamines del grup B i K
  • milloren el metabolisme de la lactosa
  • neutralitzen productes tòxics com l’amoníac
  • milloren la diarrea associada a antibiòtics i el restrenyiment
  • milloren la síndrome del colon irritable i la gastritis per Helicobacter Pylori

S’administren en càpsules o en pols, i també es troben de forma natural en aliments fermentats no pasteuritzats con el xucrut, el iogurt, el kefir, el miso o el te kombutxa. Quan es prenen en forma de complement alimentós, cal assegurar-se que contenen els ferments en quantitat elevada i que les formulacions són apropiades per a que puguin sobreviure en el seu camí cap al colon. Els probiòtics més utilitzats durant molts anys han estat els lactobacils i les bifidobacteries.

Simbiòtics

Els simbiòtics són productes enriquits amb prebiòtics i probiòtics. S’ha descrit un efecte sinèrgic entre ambdós, és a dir, els prebiòtics estimulen el creixement de cepes bacterianes específiques i per tant contribueixen a la instal.lació d’una determinada microbiota bacteriana amb efectes beneficiosos per a la salut.

La composició de la nostra microbiota intestinal pot ser modificada prenent prebiòtics, probiòtics o simbiòtics.

Imatge: https://authoritynutrition.com/foods/yogurt/